Valikko Sulje

Näky tulevasta – Messiaan ruumis Raamatun pohjalta

Profeetallinen Näky yhteisestä, juurtuneesta ja Hengen täyttämästä seurakunnasta

1. Messiaan ruumis – ei jakoa vaan ykseyttä

”Yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin teidät on kutsuttu yhteen ja samaan toivoon.” (Ef. 4:4–6)

Raamatun profeetallinen näky tulevaisuudesta ei ole sirpaloitunut joukko erillisiä yhteisöjä, vaan yksi ruumis, jonka pää on Messias Yeshua. Tämä ruumis ei perustu yhdenmukaisuuteen, vaan yhteyteen erilaisuudessa – aivan kuten alkuseurakunnassa, jossa sekä juutalaiset että kansat palvoivat yhdessä Israelin Jumalaa.

Paavalin vertaus ruumiista on juutalainen: moninaisuus ei ole uhka, vaan Jumalan luomistyön osa. Ykseys ei tarkoita identtisyyttä, vaan erilaisten kutsumusten toimimista yhdessä Messiaan johdossa.

2. Israelin ennallistaminen ja kansojen kutsumus

”Ja niin koko Israel on pelastuva…” (Room. 11:26)

Paavali kuvaa Jumalan suunnitelmaa kahdella sanalla: oksastaminen ja ennallistaminen. Kansat oksastetaan jaloon öljypuuhun, joka on Israel. Tämä ei tarkoita Israelin syrjäyttämistä, vaan sen ennallistamista ja kansojen liittymistä liittoon.

Paavalin näkemys ei ole yksilöllinen automaattinen pelastus, vaan kansallinen kutsumus. Israelin kohtalo liittyy koko maailman pelastukseen. Kansojen rooli ei ole korvata Israelia, vaan tulla osallisiksi sen liitosta.

3. Hengen täyttämä yhteys, jossa Toora ja evankeliumi kulkevat yhdessä

”Älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan Tooraa tai profeettoja; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.” (Matt. 5:17)

Yeshua ei kumonnut Tooraa vaan toi sen alkuperäisen merkityksen täyteen valoon. Uusi liitto ei irrota uskovia juuristaan, vaan kirjoittaa Tooran sydämeen Hengen kautta (Jer. 31:31–33; Hes. 36:26–27).

Tulevaisuuden Messiaan ruumis:

  • Perustuu Tooran moraalisiin ja hengellisiin periaatteisiin
  • Julistaa evankeliumia pelastuksesta Yeshuassa
  • Elää Pyhän Hengen johdatuksessa ja armolahjoissa
  • Vaalii Israelin juhlien, sapatin ja pyhien aikojen rytmiä

Toora, evankeliumi ja Henki eivät ole erillisiä vaihtoehtoja, vaan täydentävät toisiaan. Seurakunta ilman Tooraa on juureton, ilman Henkeä voimaton, ilman evankeliumia toivoton.

4. Paluu alkulähteille: Apostolien tekojen malli

”He pysyivät apostolien opetuksessa, yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa.” (Ap.t. 2:42)

Alkuseurakunta eli yhteisöelämää, jossa yhdistyivät Toora, evankeliumi ja Henki. He eivät hylänneet juutalaista elämäntapaa, vaan jatkoivat sapatin, juhlien ja rukouksen viettoa – mutta Hengen uudessa voimassa.

Apostolien teot eivät kuvaa kirkollistunutta rakennetta, vaan yhteisöä, joka eli yhdessä profeetallista todellisuutta: resurssit jaettiin, rukous ja juhlat jatkuivat, ja Yeshuasta todistettiin Messiaana.

5. Messiaan ruumis profeetallisena todellisuutena

”Että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa…” (Joh. 17:21)

Yeshuan rukous opetuslasten puolesta ei ollut pelkkä hurskas toive, vaan profeetallinen julistus Jumalan suunnitelmasta: juutalaiset ja kansat yhdessä, yksi ruumis, yksi Henki, yksi Messias.

Tämä rukous täyttyy lopulta Messiaan tulemuksessa, kun hajallaan olleet kootaan yhteen. Seurakunnan ykseys ei ole ihmisen rakentama, vaan Jumalan luoma todellisuus, jossa liitto, Henki ja Messias yhdistyvät.

Sovellus ja haaste nykypäivän seurakunnille

  • Rakennammeko yhteisöjä, jotka juurtuvat koko Raamatun ilmoitukseen – Tooraan, profeettoihin ja evankeliumiin?
  • Osaammeko yhdistää Tooran arvostuksen, evankeliumin voiman ja Hengen lahjat?
  • Tunnustammeko Israelin erityisaseman ja kutsumuksen – ja rakastammeko sitä osana Jumalan suunnitelmaa?

Tämä näky on kutsu jokaiselle uskovalle: olla osa Messiaan ruumista, joka elää juurtuneena Tooraan, täyttyneenä Hengestä ja todistaa evankeliumia – juutalaiset ja kansat yhdessä, alusta loppuun asti Jumalan uskollisen suunnitelman mukaisesti.

”Yksi ruumis ja yksi Henki – niin kuin teidät on kutsuttukin yhteen ja samaan toivoon…” (Ef. 4:4)