Ensimmäiset hedelmät Herralle
Bikkurim, eli Ensimmäisten hedelmien juhla, on osa kevään juhlasarjaa, johon kuuluvat Pesach ja Happamattoman leivän juhla. Tämä juhla on yksi niistä Jumalan säätämistä ajoista (moadim), jotka liittyvät paitsi maanviljelyksen kiertokulkuun myös Jumalan suureen pelastussuunnitelmaan.
Kolmannen Mooseksen kirjan mukaan (3. Moos. 23:9–14) Israelin kansa toi Herralle ensimmäiset uuden sadon ohralyhteet kiitokseksi. Pappi heilutti näitä lyhteitä Herran edessä pyhittääkseen koko sadon. Tämä tapahtui sapatin jälkeisenä päivänä Pesach-viikon aikana – viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina.
Ensilyhde oli profeetallinen ele: Vaikka koko sato ei ollut vielä korjattu, ensimmäinen osa tuotiin Herralle pyhittämään tuleva kokonaisuus. Näin Jumala opetti kansalleen kiitollisuutta, luottamusta ja ymmärrystä siitä, että kaikki siunaukset tulevat Häneltä.
Yeshuan ylösnousemus ensilyhteen päivänä
”Mutta nytpä Messias on herätetty kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.” (1. Kor. 15:20)
Ensimmäisten hedelmien juhla sai täyttymyksensä Yeshuan (Jeesuksen) ylösnousemuksessa. Hän nousi haudasta juuri sinä päivänä, jolloin temppelissä heilutettiin ensilyhdettä Herralle. Tämä ei ollut sattumaa, vaan Jumalan täydellinen aikataulu.
- Yeshua kuoli Pesachina uhrikaritsana.
- Hän oli haudassa Happamattoman leivän juhlan aikana.
- Hän nousi ylös Ensilyhteen päivänä (Bikkurim) – uuden viikon ensimmäisenä päivänä.
Yeshua on ”esikoinen kuolleista” (Kol. 1:18), ensilyhde, joka pyhittää koko sadon. Hänen ylösnousemuksensa on lupaus tulevasta: Koska Hän nousi, myös kaikki Häneen uskovat nousevat. Hän on uuden luomakunnan alku, uuden elämän ensimmäinen hedelmä.
”Kukin vuorollaan: Esikoisena Messias, sitten Hänen omansa, kun Hän tulee.” (1. Kor. 15:23)
Toivon ja uuden elämän juhla
Bikkurim on ilon ja kiitollisuuden juhla, sillä se julistaa, että kuolemalla ei ole viimeistä sanaa. Se kertoo meille:
- Jumala herätti Messiaan ensimmäisenä.
- Meidänkin ruumiimme tullaan herättämään.
- Tulee aika, jolloin koko pelastuksen ”sato” on koottu Jumalan valtakuntaan.
Uuden elämän alku on nyt jo totta meissä, jotka uskomme. Yeshuan ylösnousemus vakuuttaa meille: tulevaisuus on täynnä toivoa.
Hän on avannut oven uuteen elämään, jossa synnin, kuoleman ja epätoivon siteet on katkaistu.
”Jos siis olette herätetyt yhdessä Messiaan kanssa, etsikää sitä, mikä on ylhäällä.” (Kol. 3:1)
Bikkurim ja ylösnousemuksen lupaus
Ensilyhteen juhla (Bikkurim) oli hetki, jolloin Israelin kansa toi vuoden ensimmäisen sadon Herralle – se oli merkki kiitollisuudesta ja samalla uskon teko tulevaa elonkorjuuta varten. Tässä juhlassa on syvällinen messiaaninen täyttymysja hengellinen merkitys uskovan elämässä tänään.
- Israel toi ensimmäisen sadon Herralle pyhittäen sillä koko tulevan sadon. Tämä esikuva täyttyi siinä, että Yeshua nousi kuolleista esikoisena – ensimmäisenä uuden elämän kantajana. Hänen ylösnousemuksensa oli lupaus siitä, että mekin nousemme Hänen kanssaan uuteen elämään.
- Ensilyhde ei ollut vain kiitoksen osoitus menneestä, vaan myös profeetallinen ele tulevan sadon pyhittämiseksi. Yeshua on uuden luomakunnan alku, ja Hänessä on lupaus täydellisestä elonkorjuusta – siitä, että kerran kaikki, jotka kuuluvat Hänelle, kootaan Jumalan valtakuntaan.
- Tämä juhla opettaa meitä myös kiitollisuuteen ja luottamukseen Jumalaan – Hänen uskollisuuteensa nyt ja tulevaisuudessa. Yeshua voitti kuoleman, ja Hänen ylösnousemuksensa antaa meille ilon, toivon ja varmuuden tulevaisuudesta, jossa kuolemalla ei enää ole valtaa.
Ensilyhteen juhla kertoo uuden elämän alusta. Se osoittaa Messiaan ylösnousemukseen ja julistaa uskovalle, että elämä ei pääty kuolemaan – vaan jatkuu ylösnousemuksen kautta Jumalan valtakunnassa.
Bikkurim muistuttaa meitä siitä, että kaikki uusi elämä, toivo ja tulevaisuus lähtee yhdestä ainoasta lähteestä: Messiaan ylösnousemuksesta. Hän on tie, Hän on alku, Hän on lopullinen sadonkorjuu.
”Minä olen ylösnousemus ja elämä.” (Joh. 11:25)