Raamatulliset juhlat kertovat Messiaasta – menneisyydessä, nykyisyydessä ja tulevassa valtakunnassa
Raamatulliset juhlat eivät ole ainoastaan muistoja menneistä tapahtumista tai kansallisia juhlapäiviä. Ne ovat Jumalan säätämiä määräaikoja, mo’edim, jotka toimivat profeetallisina merkkeinä pelastushistorian aikataulusta. Nämä juhlat liittyvät erottamattomasti Messias Yeshuan (Jeesuksen) elämään, kuolemaan, ylösnousemukseen, Hengen vuodatukseen – ja Hänen paluuseensa sekä tulevaan valtakuntaan.
Kevään juhlat – Messiaan ensimmäinen tulemus
Kevään juhlat (3. Moos. 23) toteutuivat tarkasti Messiaan ensimmäisen tulemuksen yhteydessä:
1. Pesach – Pääsiäinen
“Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1:29)
Pesach muistuttaa Israelin vapautuksesta Egyptistä, mutta se viittaa suoraan siihen, että Messias uhrattiin pääsiäisenä, kuten 1. Kor. 5:7 sanoo: “Meidän pääsiäislampaamme, Messias, on teurastettu.”
2. Matzot – Happamattoman leivän juhla
Tämä juhla alkaa heti pääsiäisen jälkeen ja kuvaa syntiä (hapanjuurta) vailla olevaa elämää. Yeshuan ruumis ei nähnyt katoavaisuutta (Ps. 16:10; Apt. 2:31) – Hän oli täydellinen, synnitön uhri, joka laskettiin hautaan juhlan alkaessa.
3. Bikkurim – Uudensadon juhla
Tätä juhlaa vietettiin sapatin jälkeisenä päivänä pääsiäisviikolla. Samana päivänä Messias nousi kuolleista: “Messias on noussut kuolleista esikoisena.” (1. Kor. 15:20). Bikkurim osoittaa toivoon tulevasta sadosta – ylösnousemuselämästä kaikille, jotka kuuluvat Messiaalle.
4. Shavuot – Viikkojuhla eli helluntai
Shavuot on sadonkorjuun juhla, jolloin Toora annettiin Siinailta ja myöhemmin Pyhä Henki vuodatettiin Jerusalemissa(Apt. 2). Tämä ei ollut sattumaa – Henki tuli juuri sinä päivänä, jolloin Jumala oli jo aiemmin puhunut koko kansalleen vuorella. Nyt Hän puhui uudelleen – sydämiin kirjoitetun Tooran kautta (Jer. 31:33).
Syksyn juhlat – Messiaan toinen tulemus ja tuleva valtakunta
Syksyn juhlat eivät ole vielä toteutuneet täysimääräisesti. Ne osoittavat tulevaisuuteen: Messiaan paluuseen, Israelin pelastukseen ja Jumalan valtakunnan täyttymykseen.
5. Yom Teruah – Pasuunansoiton päivä
Tunnetaan myös nimellä Rosh Hashanah. Se on ainoa juhla, joka alkaa uudenkuun aikana – päivän, jota ei tiedetä tarkasti. Tämä on profeetallinen vihje siihen hetkeen, jolloin pasuuna soi ja Messias palaa (1. Tess. 4:16; Matt. 24:31). Näemme tässä Messiaan tulemisen “päivänä ja hetkenä, jota ei tiedetä”.
6. Yom Kippur – Sovituspäivä
Tämä on vuoden pyhin päivä, jolloin koko kansakunta etsii sovitusta. Zekaria 12:10:n mukaan Israel tulee ”katsoamaan Häneen, jonka ovat lävistäneet.” Yhdistämme Yom Kippurin siihen hetkeen, kun Israel kansakuntana tunnistaa Messiaan ja saa kansallisen sovituksen (Room. 11:26–27).
7. Sukkot – Lehtimajanjuhla
Sukkot juhlii Jumalan läsnäoloa kansansa keskellä. Näemme tässä ennuskuvan tulevasta Messiaan valtakunnasta, jossa Jumala asuu kansansa kanssa (Ilm. 21:3). Sakarja 14:16–19 mukaan kaikki kansat tulevat juhlimaan Sukkotia Jerusalemissa – profetia, joka osoittaa juhlan merkityksen tulevaisuudessa.
Jumalan pelastussuunnitelma juhlakalenterissa
Raamatulliset juhlat muodostavat Jumalan lunastussuunnitelman profeetallisen aikataulun. Jokainen juhla toimii määräaikana, mo’edina, jossa toteutuu Jumalan pelastustyön yksi vaihe. Nämä juhlat eivät ole irrallisia, vaan ne liittyvät suoraan Messias Yeshuan elämään ja toimintaan – menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevassa valtakunnassa.
Ensimmäinen juhla, Pesach, täyttyi Messiaan ristinkuolemassa – Hän on Jumalan Karitsa, joka uhrattiin kansan vapautukseksi. Heti sen jälkeen seuraa Matzot, happamattoman leivän juhla, joka kuvaa Messiaan synnitöntä elämää ja Hänen hautaamistaan. Kolmantena on Bikkurim, uudensadon juhla, jonka päivänä Yeshua nousi kuolleista – ensimmäinen ylösnousemuksesta, joka lupaa tulevan täyden sadon.
Nämä kolme juhlaa sijoittuvat pelastushistorian menneisyyteen ja osoittavat, mitä Jumala on jo tehnyt Messiaan kautta.
Shavuot, helluntai, edustaa nykyhetkeä. Se täyttyi Pyhän Hengen vuodatuksessa, jolloin Jumala alkoi kirjoittaa Tooraansa ihmisten sydämiin. Tämä merkitsee liiton uudistumista – ei lain poistamista, vaan sen sisäistä täyttymistä.
Loput juhlat liittyvät tulevaisuuteen. Yom Teruah, pasuunansoiton päivä, osoittaa Messiaan paluuseen – hetkeen, jota kukaan ei tiedä, mutta joka alkaa Jumalan pasuunan soidessa. Tämän jälkeen seuraa Yom Kippur, suuri sovituspäivä, joka profeetallisesti liittyy Israelin kansalliseen pelastukseen – aikaan, jolloin koko kansa tunnustaa Messiaan ja saa anteeksiannon. Lopuksi tulee Sukkot, lehtimajanjuhla, joka edustaa aikaa, jolloin Messias hallitsee maan päällä ja Jumala asuu kansansa keskellä.
Näin koko juhlakalenteri – kevään ja syksyn juhlat yhdessä – toimii Jumalan pelastussuunnitelman profeetallisena tiekarttana. Jokainen juhla kertoo Yeshuasta, Hänen työstään ja Jumalan aikataulusta historian keskellä.
Messias juhlakalenterin keskiössä
Nämä juhlat yhdistyvät yhteen henkilöön – Messias Yeshuaan, joka täytti ensimmäiset juhlat tarkasti ja tulee täyttämään toisetkin aikanaan. Hän on Jumalan aikataulun keskipiste – ei vain historiallisesti, vaan iankaikkisesti. Hänessä mennyt, nykyinen ja tuleva pelastus saavat merkityksensä.
Jumalan juhlat eivät ole vanhentuneita seremonioita, vaan elävä todistus Hänen pelastussuunnitelmastaan. Ne kutsuvat meitä muistamaan, odottamaan ja valmistautumaan. Jokainen juhla avaa oven syvempään ymmärrykseen Messiaasta – Hänestä, joka oli, joka on ja joka on tuleva.