Toora: 4. Moos. 19:1–22:1
Haftara: Tuom. 11:1–33
Brit Hadasha: Joh. 3:10–21; Hepr. 9:11–28
Mysteerinen puhdistusuhri ja luottamus Jumalan johdatukseen
Parashat Chukat (חֻקַּת) alkaa sanoilla: ”Tämä on lain säädös…” (Zot chukat haTorah) ja viittaa rituaaliseen puhdistamiseen punaisen hiehon tuhkan avulla – säädökseen, joka ei perustu inhimilliseen ymmärrykseen vaan Jumalan ilmoitukseen. Chok viittaa juuri sellaisiin käskyihin, jotka haastavat ihmismielen logiikkaa ja kutsuvat luottamukseen. Vaikka emme ymmärtäisi Jumalan käskyjen logiikkaa, voimme silti valita kuuliaisuuden – ja siinä on siunaus.
Punainen hieho – Messiaan esikuvallinen uhri
Punaisen hiehon (parah adumah) uhri on ainutlaatuinen Tooran uhreista. Se ei tapahtunut pyhäkkörakennuksen sisällä, vaan sen ulkopuolella, ja sen tuhka puhdisti ne, jotka olivat joutuneet tekemisiin kuoleman kanssa. Nostamme tämän puhdistusmenettelyn voimakkaaksi esikuvaksi Messiaan uhrista: Yeshua uhrattiin ”leirin ulkopuolella” (Hepr. 13:11–12) ja Hänen verensä puhdistaa sisäisesti – ei vain ulkoisesti – synnistä ja kuolemasta.
Juuri kuten punaisen hiehon tuhka puhdisti rituaalisesti saastuneen, niin Yeshuan sovitustyö tuo todellisen hengellisen puhtauden. Hepr. 9:13–14:
”Sillä jos kauriiden ja härkien veri ja hiehon tuhka, jolla saastaiset vihmotaan, pyhittää ulkonaiseen puhtauteen, kuinka paljoa enemmän Kristuksen veri…”
Mooseksen epäluottamus ja veden ihme
Parashassa nähdään myös dramaattinen käänne Mooseksen elämässä. Kansa valittaa veden puutetta, ja Jumala käskee Mooseksen puhua kalliolle. Mooses sen sijaan lyö kallion, kuten aikaisemmin (2. Moos. 17). Vesi kyllä virtaa, mutta teko johtaa Mooseksen rangaistukseen: Hän ei saa johtaa kansaa Luvattuun maahan.
Mooseksen virhe ei ollut vain tekninen – se liittyi epäuskoon ja siihen, että hän ei pyhittänyt Jumalan nimeä kansan edessä (4. Moos. 20:12). Hengen näkökulmasta tämä kuvaa myös sitä, että kallio, joka on esikuva Messiaasta (1. Kor. 10:4), tuli lyödyksi vain kerran – ei kahdesti. Yeshua kuoli kerran koko maailman syntien puolesta, eikä Häntä tarvitse uhrata uudelleen.
Puhdistus, usko ja johdatuksen kunnioittaminen
Chukat muistuttaa, että Jumalan tie ei aina ole ihmismielen ymmärrettävissä. Hänen käskynsä voivat tuntua ”järjettömiltä”, mutta niissä on syvä viisaus ja tulevaisuuteen ulottuva suunnitelma. Mooseksen epäluottamus Jumalan ohjeistukseen tuo seuraamuksia, kun taas Yeshuan kuuliaisuus kuolemaan asti tuo elämän kaikille.
Parashan profeetallinen ja messiaaninen ulottuvuus
Punaisen hiehon ja kallion teemojen kautta Chukat viittaa Messiaaseen Yeshuaan:
- Punainen hieho: Puhdistaa saastuneet – Yeshua puhdistaa sydämen ja omantunnon.
- Kallio: Virrasta tuli kansalle elämä – Yeshuan kuolemasta virtaa elävän veden lähde.
- Mooseksen rajoitus: Lain kautta ei päästä Luvattuun maahan – tarvitaan uskollinen Palvelija, joka täyttää lain ja vie kansan perille.
Haftara ja Brit Hadasha – Jumalan vapauttava voima ja rakkaus
Haftara Tuomarien kirjasta kertoo Jeftasta, jota aluksi hyljeksittiin, mutta Jumalan johdatuksessa hänestä tuli kansan vapauttaja. Tämä vertautuu Yeshuaan, jota kansa ei aluksi ottanut vastaan, mutta josta tuli pelastaja.
Brit Hadasha -teksteissä Joh. 3 ja Hepr. 9 avaavat Yeshuan sovitustyön merkitystä: Hänet korotettiin kuten vaskikäärme autiomaassa, jotta jokainen, joka Häneen katsoo, pelastuisi (Joh. 3:14–15). Hepr. 9 puolestaan yhdistää Tooran puhdistusuhrien symboliikan Messiaan kertakaikkiseen uhriin.
Luottamus Jumalan säädöksiin – tie elämään
Parashat Chukat haastaa meidät luottamaan Jumalaan myös silloin, kun Hänen ohjeensa ylittävät ymmärryksemme. Kyse on kutsusta uskoon, puhdistukseen ja kuuliaiseen vaellukseen – ei lain orjuudessa, vaan Hengen vapaudessa Yeshuan kautta.
”Kuinka paljon enemmän Messiaan veri puhdistaa omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa?” (Hepr. 9:14)