Valikko Sulje

Shabbat Shuva – Paluun sapatti profeettojen kutsun mukaan

Shabbat Shuva, eli paluun sapatti, on erityinen sapatinpäivä juutalaisessa kalenterissa. Se sijoittuu Rosh Hashanan ja Yom Kippurin väliin, näiden kymmenen katumuksen päivän eli Aseret Yemei Teshuvah ajalle. Nimensä tämä sapatti saa Hoosean kirjasta (Hoosea 14:2 hebrealaisessa numeroinnissa, 14:1 kristillisessä), jossa alkaa seuraavasti:

”Shuva Yisrael, ad Adonai Eloheikha”
”Palaa, Israel, Herran, sinun Jumalasi, luo.”

Tämä sapatti on kuin sydämen huuto paluuseen – yksilölle ja kansalle. Shabbat Shuva on hetki, jolloin Jumala kutsuu kansaansa syvempään parannukseen, sydämen muutokseen ja yhteyden palauttamiseen Häneen.

Teshuvah – Paluu, ei vain katumus

Heprealainen sana teshuvah ei tarkoita pelkästään katumusta, vaan palautumista alkuperäiseen tilaan, paluuta Jumalan tahdon mukaiselle tielle. Profeetallinen kutsu shuva Yisrael ei ole vain käsky muuttaa käytöstä, vaan se on kutsu palata siihen suhteeseen, joka kansalla oli Jumalan kanssa alun perin – kuten avioliitossa uskottomuuden jälkeen palataan yhteyteen.

Voimme selittää Hoosean profetian kautta, että Israelin historia on kuva uskottomuudesta ja Jumalan uskollisuudesta. Shabbat Shuva antaa mahdollisuuden henkilökohtaiseen ja yhteisölliseen itsetutkisteluun, mutta sen painopiste on toivossa ja Jumalan armosta syntyvässä uudistumisessa.

Shabbat Shuva -haftara ja sen viesti

Tämän sapatin erityinen profeetallinen lukuteksti, haftara, koostuu:

  • Hoosea 14:2–10 (tai 14:1–9)
  • Joel 2:15–27
  • Miika 7:18–20

Näissä teksteissä esiintyviä teemoja:

  • Paluu sydämestä (Joel 2:13: ”Palatkaa minun luokseni koko sydämestänne, paastoten, itkien ja valittaen.”)
  • Jumalan armo ja anteeksianto (Miika 7:19: ”Hän heittää kaikki meidän syntimme meren syvyyksiin.”)
  • Lupaus hengellisestä ja aineellisesta ennallistamisesta (Joel 2:25: ”Minä korvaan teille ne vuodet, jotka… heinäsirkat söivät.”)

Nämä profetiat osoittavat, ettei paluu ole pelkkä syyllisyyden prosessi, vaan se johtaa Jumalan siunausten virtaamiseen uudelleen elämään – henkilökohtaisesti ja kansallisesti.

Messiaaninen ulottuvuus

Annamme myös messiaanisen näkökulman Shabbat Shuvaan. Se näkee teshuvan huipentuvan Messiaan, Yeshuan, kautta tapahtuvassa lunastuksessa. Hänessä Shuva Yisrael toteutuu täydellisesti, sillä hän avaa tien sekä juutalaiselle että pakanauskovalle palata Jumalan luo:

”Minä olen tie ja totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö muuten kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6)

Tämä sapatti valmistaa sydämet Yom Kippuriin, suureen sovituspäivään – ja samalla se toimii profeetallisena esikuvana Messiaan toisesta tulemisesta, jolloin koko Israel huutaa: ”Baruch Haba b’Shem Adonai” – ”Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä” (Matt. 23:39, Ps. 118:26).

Käytännön sovelluksia Shabbat Shuvaan

Shabbat Shuva on erinomainen aika:

  • Rukoukseen ja psalmien lukemiseen, erityisesti Psalmi 51.
  • Itsetutkiskeluun: Missä olen ollut uskoton Jumalalle? Mihin minun tulee palata?
  • Sovintoon lähimmäisten kanssa.
  • Henkilökohtaiseen sitoutumiseen palata Sanan, rukouksen ja kuuliaisuuden äärelle.

Tämä sapatti ei ole surun vaan toivon ja uuden alun juhla, joka avaa sydämen vastaanottamaan Jumalan anteeksiannon ja armon.

Jumala, joka iloitsee paluusta

Muistutamme lopuksi, että Jumala ei katso synteihin palanneen ihmisen ylitse halveksuen – vaan Hän juoksee vastaan kuin isä tuhlaajapoikaa (Luuk. 15). Shabbat Shuva julistaa:
”Palaa, Israel… sillä sinä olet kompastunut syntiisi – mutta Minä parannan heidän luopumuksensa ja rakastan heitä vapaaehtoisesti.” (Hoosea 14:4)