
Yeshua täytti Tanakin profetiat.
Hän on Israelin luvattu Messias – Raamatun profetiat todistavat sen.
Uusi liitto nousee Israelin historiasta, ei tyhjästä.
Yeshua, juutalainen Messias, täyttää Jumalan lupaukset Israelille ja koko maailmalle.
Ilman Messiasta ei ole lopullista sovitusta – ei juutalaiselle, ei pakanoille.
Messias Yeshua tulee vielä takaisin.
Hänen toinen tulemuksensa vie päätökseen kaiken, mitä profeetat ovat ennalta puhuneet.
Raamatullinen totuus Messiaasta – Johdanto
Kuka on Messias? Miten voimme olla varmoja Hänen henkilöllisyydestään? Miksi Hänen työnsä ja sanomansa liittyvät niin läheisesti Israelin kansaan ja Jumalan liittoihin? Tämä lukemistosarja vastaa näihin kysymyksiin syvällisesti, Raamatun omasta todistuksesta käsin.
Sarjan lähtökohta on yksinkertainen mutta ratkaiseva: Messias Yeshua (Jeesus) ei ole kristillisen historian myöhäinen tulkinta, vaan juutalaisen Tanakin profetioiden tarkka täyttymys. Hänen elämänsä, kuolemansa, ylösnousemuksensa ja tuleva paluunsa ovat kaikki Jumalan pelastussuunnitelman vaiheita – suunnitelman, joka alkaa Aabrahamin kutsusta ja päättyy siihen, että Jumala asuu kansansa keskellä ikuisesti.
Tämä ei ole irrallinen teologinen esitys, vaan matka Raamatun läpi – profetioista täyttymykseen ja nykyhetkestä tulevaan kirkkauteen. Jokainen osa on kuin yksi palanen suuresta mosaiikista, joka paljastaa Messiaan todellisen kuvan.
“Tutki itse, ovatko nämä asiat niin.” (Apt. 17:11)
Profeetiat ja niiden täyttymykset
Raamattu ei jätä Messiaan henkilöllisyyttä arvailujen varaan. Jo juutalaisessa Tanakissa (Vanha testamentti) on kymmeniä selkeitä ennustuksia, jotka kertovat, kuka Messias on, mitä Hän tekee ja milloin Hän tulee. Nämä eivät ole irrallisia viittauksia, vaan osa yhtenäistä ilmoitusta, jonka Jumala on antanut vuosisatojen aikana kansalleen.
Uuden liiton kirjoitukset osoittavat, että Yeshua Nasaretilainen täytti nämä profetiat tarkasti ja yksityiskohtaisesti – ei osittain, ei symbolisesti, vaan historiallisessa todellisuudessa.
Syntymä ja alkuperä
Profeetat ennustivat jo etukäteen Messiaan syntymän olosuhteet. Jesaja sanoo: “Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan” (Jes. 7:14). Tämä toteutui, kun Miriam (Maria) tuli raskaaksi Pyhän Hengen kautta ja synnytti Yeshuan.
Miika puolestaan osoittaa tarkasti Messiaan syntymäpaikan: “Sinä, Betlehem Efrata… sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa” (Miika 5:1). Yeshua syntyi juuri Betlehemissä, Daavidin kaupungissa.
Elämä ja palvelutehtävä
Messiaan tehtävä ei ollut vain hallita, vaan myös tuoda pelastus ja opettaa Jumalan tietä. Jesaja kuvaa Häntä Hengen täyttämäksi, joka julistaa hyvää sanomaa köyhille, sitoo särkyneitä sydämiä ja vapauttaa vangitut (Jes. 61:1–2).
Evankeliumit kertovat, kuinka Yeshua teki juuri näin: Hän paransi sairaita, vapautti sorrettuja ja julisti Jumalan valtakuntaa.
Kärsimys ja kuolema
Yksi merkittävimmistä ja yllättävimmistä profetioista juutalaisessa odotuksessa oli Jesajan kuvaus kärsivästä Herran palvelijasta: “Hänet haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden” (Jes. 53:5).
Psalmi 22 kertoo yksityiskohtia Messiaan kuolemasta: Hänen kätensä ja jalkansa lävistetään, Hänen vaatteistaan heitetään arpaa. Nämä kuvat toteutuivat Yeshuan ristiinnaulitsemisessa. Hän kärsi ja kuoli muiden puolesta – juuri niin kuin oli ennustettu.
Ylösnousemus
Psalmissa 16:10 Daavid kirjoittaa: “Et jätä minun sieluani tuonelaan, etkä salli hurskaasi nähdä kuolemaa.” Tämä ei viittaa Daavidin omaan kokemukseen, sillä hänen hautansa oli kaikkien nähtävissä. Se on profetia Messiaasta, joka ei jää kuoleman valtaan.
Yeshua nousi kuolleista kolmantena päivänä, ja lukuisat todistajat näkivät Hänet elossa. Tämä varmisti Hänen asemansa Jumalan lupaamana Messiaana.
Julkinen ilmestyminen kuninkaana
Sakarja profetoi: “Katso, kuninkaasi tulee sinulle, vanhurskas ja auttaja; Hän on nöyrä ja ratsastaa aasilla” (Sak. 9:9). Tämä toteutui, kun Yeshua ratsasti aasilla Jerusalemiin juuri ennen pääsiäistä, ja kansa tervehti Häntä kuninkaana huutaen: “Hoosianna!”
Profeetioiden kokonaisuus
Kun näitä profetioita tarkastelee yhdessä, huomaa, ettei niiden täyttymys Yeshuassa voi olla sattumaa. Hän syntyi ennustetulla tavalla ja paikassa, eli ja palveli juuri niin kuin profeetat kuvasivat, kärsi ja kuoli täsmälleen heidän sanojensa mukaisesti ja nousi ylös niin kuin oli luvattu.
Profeetiat muodostavat yhtenäisen ketjun, joka kulkee Tanakista Uuteen liittoon. Ne todistavat, että Yeshua ei ollut vain opettaja tai ihmeidentekijä, vaan luvattu Messias – Jumalan pelastussuunnitelman täyttymys.
Miksi tämä on tärkeää meille tänään?
Messiaan profetiat osoittavat Jumalan uskollisuuden ja sen, että Hänen sanansa toteutuu täydellisesti. Kun näemme, kuinka tarkasti Jumala täytti lupauksensa ensimmäisessä tulemuksessa, voimme luottaa siihen, että Hän toteuttaa myös lupauksensa Yeshuan toisesta tulemuksesta.
Tämä ei ole vain historiaa – se on perusta toivolle, joka kantaa loppuun asti.
Messias juutalaisessa kontekstissa
Messiaan ymmärtäminen oikein edellyttää Hänen asettamistaan siihen kulttuuriseen, uskonnolliseen ja historiallista taustaan, johon Jumala Hänet lähetti. Yeshua ei syntynyt tyhjiöön eikä perustanut uutta uskontoa – Hän syntyi ja palveli juutalaisena, keskellä Israelin kansan liittoja, juhlia ja Tooran opetuksia.
Juuret liitoissa ja lupauksissa
Jumalan suunnitelma Messiaasta alkaa jo Aabrahamin kanssa tehdystä liitosta. Jumala lupasi, että Aabrahamin jälkeläisessä tulisivat siunatuiksi kaikki kansat (1. Moos. 22:18). Lupaus jatkui Iisakille ja Jaakobille, ja sitä syvennettiin Mooseksen kautta annettujen lakien ja profeettojen sanoman kautta.
Messias oli Israelin oma lupaus – ei vieras tuontituote. Hän oli tarkoitettu ennen kaikkea Jumalan kansalle, jotta liitot saisivat täyttymyksensä.
Yeshua juutalaisena
Yeshua syntyi juutalaiseen perheeseen, juutalaisessa kylässä, juutalaisen lain alla. Hänelle tehtiin kahdeksantena päivänä liiton merkki ympärileikkaus (Luuk. 2:21). Hän osallistui synagogajumalanpalveluksiin, vietti sapatteja ja juhli Herran asettamat juhlat.
Hänen opetuksensa perustuivat Tooraan ja profeettoihin. Kun Hän opetti, Hän teki sen rabbiiniseen tapaan – kysymyksillä, vertauksilla ja Tooran selityksillä. Hän ei rikkonut lakia, vaan täytti sen täydellisesti (Matt. 5:17).
Apostolien ja ensimmäisten uskovien identiteetti
Kaikki Uuden liiton kirjoittajat olivat juutalaisia. He eivät nähneet uskoaan uutena uskontona, vaan Tanakin lupausten täyttymyksenä. He jatkoivat sapatin viettoa, juhlia ja juutalaisia tapoja, samalla tunnustaen Yeshuan Messiaaksi.
Varhaiset messiaaniset uskovat pysyivät osaansa synagogissa ja osallistuivat temppelipalveluksiin (Apt. 2:46; Apt. 21:20). Heidän uskonsa oli juurtunut syvälle Israelin historiaan ja Jumalan ilmoitukseen.
Ei korvaamista, vaan täyttymys
On tärkeää ymmärtää, ettei Messias tullut kumoamaan Israelin asemaa Jumalan suunnitelmassa tai korvaamaan kansaa jollakin uudella “hengellisellä Israelilla”. Paavali sanoo, että Jumalan lahjat ja kutsu ovat peruuttamattomat (Room. 11:29).
Yeshua vahvisti liittoja – Hän toi niiden täyttymyksen ja avasi oven siihen, että myös pakanat voisivat liittyä liittoon Israelin kautta, ei sen ohi.
Miksi tämä näkökulma on tärkeä?
Jos irrotamme Yeshuan juutalaisesta kontekstista, vaarana on vääristää Hänen sanomaansa ja tehtäväänsä. Messiaan ymmärtäminen oikein palauttaa meidät Jumalan alkuperäiseen suunnitelmaan:
- Liittojen pysyvyys
- Tooran merkitys
- Israelin erityinen tehtävä kansojen keskellä
Kun tunnemme tämän taustan, näemme, että Messiaan seuraaminen ei ole juutalaisuuden hylkäämistä – se on sen täyttymys. Juutalainen uskova voi seurata Yeshuaa pysyen juutalaisessa identiteetissään, ja ei-juutalainen uskova voi kunnioittaa ja tukea Israelin kutsumusta.
Messiaan juutalainen konteksti on kuin avain, joka avaa Raamatun yhtenäisen kertomuksen alusta loppuun. Kun pidämme tämän avaimen kädessä, näemme Jumalan suunnitelman kirkkaasti ja kokonaisuudessaan.
Ensimmäinen ja toinen tulemus
Raamattu kuvaa Messiaan roolia kahdessa eri vaiheessa. Tanakin profetioissa nämä kaksi vaihetta ovat kuin kaksi vuorta horisontissa – ne näkyvät samassa näkymässä, mutta niiden välissä on pitkä ajanjakso, joka paljastuu vasta toteutumisessa.
Monet odottivat Messiaan tulevan vain hallitsevana kuninkaana. Toiset näkivät Hänessä kärsivän palvelijan. Yeshua täyttää molemmat roolit – mutta eri aikoina.
Ensimmäinen tulemus – Kärsivä palvelija
Jesaja 53 kuvaa palvelijaa, joka kantaa kansansa synnit, kärsii epäoikeudenmukaisesti ja kuolee muiden puolesta: “Hänet haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden” (Jes. 53:5). Tämä kuvaus toteutui Yeshuan ensimmäisessä tulemuksessa.
Hän tuli nöyränä, syntyi vaatimattomissa oloissa ja eli ihmisten keskellä. Hänen tehtävänsä oli:
- Julistaa hyvää sanomaa köyhille (Jes. 61:1)
- Parantaa sairaita ja vapauttaa vangitut
- Kärsiä ja kuolla lunnaiksi monien puolesta (Mark. 10:45)
- Vuodattaa verensä uuden liiton perustaksi (Luuk. 22:20)
Ensimmäinen tulemus oli sovituksen hetki – hetki, jolloin Jumala teki rauhan ihmiskunnan kanssa Messiaan uhrin kautta.
Toinen tulemus – Hallitseva kuningas
Profeetat kuvaavat myös Messiaan, joka tulee voimassa ja kirkkaudessa hallitsemaan kansoja: “Hänen hallintonsa kasvu ja rauha eivät loppu” (Jes. 9:6).
Sakarja 14 kertoo päivästä, jolloin Herra itse seisoo Öljymäellä ja kansat kokoontuvat Häntä vastaan – ja Hän voittaa vihollisensa. Tässä vaiheessa:
- Yeshua palaa näkyvästi Jerusalemiin
- Hän tuomitsee kansat oikeuden mukaan
- Hän perustaa rauhan ja vanhurskauden valtakunnan
- Kaikki kansat tulevat kumartamaan Kuningasta ja viettämään Lehtimajanjuhlaa (Sak. 14:16)
Toinen tulemus on hallinnan hetki – Jumalan valtakunta tulee näkyvästi maan päälle.
Yksi Messias, kaksi tehtävää
Nämä kaksi vaihetta eivät ole ristiriidassa, vaan täydentävät toisiaan. Ensimmäinen tulemus mahdollisti toisen tulemuksen: ilman sovitusta ei olisi oikeuden valtakuntaa, ja ilman lopullista hallintoa sovitus ei saisi täyttä toteutustaan.
Messiaan tehtävä voidaan tiivistää näin:
- Ensimmäinen tulemus: Sovitus Jumalan ja ihmisten välillä
- Toinen tulemus: Jumalan valtakunnan täysi toteutuminen maan päällä
Miksi tämä ymmärrys on tärkeä?
Jos tunnemme vain toisen näkökulman, käsityksemme Messiaasta jää vajaaksi. Ensimmäinen tulemus opettaa meille Jumalan rakkautta ja armoa. Toinen tulemus muistuttaa Hänen pyhyydestään ja oikeudestaan.
Kun näemme nämä kaksi puolta yhdessä, ymmärrämme, että Messias Yeshua on sekä uhrikaritsa että Juudan leijona – nöyrä palvelija ja kaikkivaltias kuningas.
Uusi liitto ja Tooran merkitys
Moni ymmärtää väärin Uuden liiton, ajatellen sen korvanneen Vanhan liiton ja tehneen Tooran tarpeettomaksi. Raamattu kuitenkin opettaa toisin: Uusi liitto on Jumalan lupausten täyttymys, joka on kirjoitettu sydämeen, ei kumoaminen.
Jeremia profetoi:
“Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa… Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämeensä.” (Jer. 31:31,33)
Uusi liitto on siis ennen kaikkea sisäistetty Toora – Jumalan tahdon pysyvä kirjoitus sydämessä Pyhän Hengen kautta.
Kenelle Uusi liitto annettiin?
Jeremia sanoo selvästi: Israelin heimolle ja Juudan heimolle. Tämä tarkoittaa, että liiton kohteena on Jumalan oma kansa. Mutta jo Aabrahamin lupauksessa oli nähtävissä, että sen siunaus tulisi ulottumaan kaikkiin kansoihin (1. Moos. 22:18).
Ei-juutalaiset uskovat tulevat osallisiksi Uudesta liitosta liittymällä Messiaaseen, joka on liittojen välittäjä, ei perustamalla erillistä hengellistä kansaa. Paavali kuvaa tätä oksastamisena jaloon oliivipuuhun (Room. 11:17–24).
Tooran pysyvä merkitys
Yeshua itse sanoi:
“Älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan lakia tai profeettoja – en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.”(Matt. 5:17)
Tämä täyttäminen ei tarkoita poistamista, vaan sen täydellistä toteuttamista ja oikean merkityksen tuomista esiin. Tooran moraaliset ja hengelliset periaatteet pysyvät voimassa, koska ne ilmentävät Jumalan luonnetta ja tahtoa.
- Juutalaiselle uskovalle Toora on edelleen liiton ja identiteetin perusta.
- Ei-juutalaiselle uskovalle Tooran tunteminen antaa ymmärryksen Jumalan tahdosta ja syventää uskoa, vaikka hän ei ole velvollinen elämään kaikkien Israelille annettujen kansallisten säädösten mukaan.
Uusi liitto ei kumoa, vaan syventää
Pyhä Henki tekee sen, mihin ulkoinen laki ei pystynyt: Hän kirjoittaa Jumalan tahdon sydämeen ja antaa voiman elää sen mukaan. Tämä ei johda lain hylkäämiseen, vaan sen sisäiseen omaksumiseen.
Uusi liitto on kuin sama sävel uudessa soinnissa – se on Jumalan alkuperäinen suunnitelma, mutta toteutettuna sydämen yhteydessä, ei vain ulkoisissa muodoissa.
Miksi tämä on tärkeää?
Ilman Tooran merkityksen ymmärtämistä Uusi liitto voidaan tulkita väärin, mikä johtaa irtautumiseen juurista. Mutta kun näemme, että Uusi liitto on Tooran sisäistetty täyttymys, ymmärrämme paremmin Jumalan yhtenäisen suunnitelman:
- Israel pysyy liiton kansana
- Pakanat liittyvät liittoon Messiaan kautta
- Jumalan tahto pysyy muuttumattomana, mutta nyt se on kirjoitettu sydämeen
Uusi liitto ja Toora kulkevat käsi kädessä – toinen ei voi olla ilman toista. Tämä on Jumalan suunnitelman harmoniaa: armo ja totuus, sisäinen muutos ja pysyvä perusta.
Juutalaisten ja pakanoiden kutsumus liitossa
Jumalan pelastussuunnitelmassa on yksi evankeliumi, mutta sen toteutuksessa on kaksi erillistä ja toisiaan täydentävää kutsumusta – yksi juutalaisille ja toinen pakanoille. Tämä ei tarkoita eriarvoisuutta, vaan Jumalan viisaasti asettamaa monimuotoisuutta, jossa jokaisella on oma paikkansa Hänen valtakunnassaan.
Juutalaisen kutsumus
Juutalainen kansa on liiton alkuperäinen vastaanottaja. Jumala valitsi Israelin olemaan “valkeus kansoille” (Jes. 49:6) ja säilyttämään Tooran, profeetat ja liiton merkit.
Messiaassa tämä kutsumus ei katoa, vaan vahvistuu. Juutalainen uskova:
- Säilyttää ja kunnioittaa liiton merkkejä (sapatti, juhlat, ympärileikkaus)
- Opettaa kansoille Jumalan tietä (Jes. 2:3)
- On elävä todistus Jumalan uskollisuudesta ja liittojen pysyvyydestä
Yeshuaa seuraava juutalainen ei luovu kansallisesta ja hengellisestä identiteetistään – päinvastoin, hän löytää sen täyttymyksen Messiaassa.
Pakanan kutsumus
Jo Aabrahamin lupauksessa Jumala ilmoitti, että hänen siemenessään tulisivat siunatuiksi kaikki kansat (1. Moos. 22:18). Pakanat eivät liity liittoon perustamalla omaa “uuskansaa”, vaan heidät oksastetaan jaloon oliivipuuhun – Israelin liittoon – Messiaan kautta (Room. 11:17–24).
Ei-juutalainen uskova:
- Saa osallisuuden pelastuksesta ja liiton siunauksista
- Säilyttää oman kansallisen ja kulttuurisen identiteettinsä
- Tukee ja kunnioittaa Israelin asemaa Jumalan suunnitelmassa
- Elää pyhää elämää Pyhän Hengen johdatuksessa
Apostolien teot 15 – Malli yhteydelle
Varhaiskirkon ensimmäinen suuri kiista oli juuri tämä: täytyykö pakanan kääntyä juutalaiseksi pelastuakseen? Apostolit vastasivat selkeästi: ei tarvitse. Pakanat hyväksyttiin liittoon ilman ympärileikkausta ja ilman velvollisuutta noudattaa kaikkia Israelille annettuja kansallisia säädöksiä.
Heille kuitenkin annettiin perusohjeet (Apt. 15:19–21), ja heitä kehotettiin oppimaan lisää Mooseksen laista, jota luettiin viikoittain synagogissa. Tämä osoittaa, että yhteys juutalaisiin juuriin oli olennainen, vaikka tehtävät ja velvollisuudet erosivat.
Yksi evankeliumi – kaksi kutsumusta
Paavali tiivistää asian: “Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista… sillä te olette kaikki yhtä Messiaassa Yeshuassa.” (Gal. 3:28) Tämä “yhtä oleminen” ei poista identiteettejä, vaan yhdistää ne yhteisessä pelastuksessa.
- Juutalainen tuo perintönä liiton merkit ja Tooran tuntemuksen
- Pakanat tuovat kansojen moninaisuuden ja todistuksen Jumalan armosta kaikkia kohtaan
Kun molemmat elävät omassa kutsumuksessaan, seurakunta on tasapainoinen ja uskollinen Jumalan alkuperäiselle suunnitelmalle.
Miksi tämä ymmärrys on tärkeä?
Ilman tätä erottelua helposti syntyy joko:
- Korvausteologiaa, jossa pakanat “korvaavat” Israelin
- Sulauttamista, jossa pakanat menettävät oman identiteettinsä yrittäessään tulla juutalaisiksi
Raamattu kuitenkin osoittaa, että Jumala loi tarkoituksella liitossa monimuotoisuuden – ja tämä monimuotoisuus paljastaa Hänen viisautensa ja kirkkautensa.
Juutalaisten ja pakanoiden yhteys Messiaassa on kuin kahden säikeen köysi: erilliset, mutta kietoutuneet yhteen, ja yhdessä paljon vahvemmat kuin kumpikaan yksin.
Messiaan toinen tulemus ja Sakarja 14
Raamattu kertoo selvästi, että Messias Yeshua palaa vielä kerran – ei kärsivänä palvelijana, vaan hallitsevana kuninkaana. Hänen toinen tulemuksensa on Jumalan lupauksen lopullinen täyttymys: oikeus, rauha ja Jumalan valtakunnan näkyvä toteutuminen maan päällä.
Sakarjan kirjan profetia
Sakarja 14 kuvaa voimallisen näyn:
“Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin itäpuolella…” (Sak. 14:4)
Tämä on kuvaus Messiaan paluusta. Kun kansat kokoontuvat Jerusalemia vastaan, Herra itse astuu esiin ja voittaa vihollisensa. Tämä ei ole salainen tapahtuma – se on näkyvä ja julkinen, koko maailman silmien edessä.
Kuningas koko maan yllä
Sakarja jatkaa:
“Herra on oleva koko maan Kuningas. Sinä päivänä Herra on yksi ja hänen nimensä yksi.” (Sak. 14:9)
Tämä on hetki, jolloin Messiaan hallinto ulottuu jokaiseen kansaan. Hän ei tule osittaiseksi hallitsijaksi, vaan koko maailman kuninkaaksi. Hänen valtansa perustuu oikeuteen, vanhurskauteen ja totuuteen.
Lehtimajanjuhla – kansojen kokoontuminen
Sakarja 14:16 antaa yksityiskohdan Messiaan valtakunnasta: kaikki kansat tulevat vuosittain Jerusalemiin viettämään Lehtimajanjuhlaa (Sukkot).
Tämä juhla muistuttaa Jumalan huolenpidosta erämaavaelluksen aikana ja Hänen läsnäolostaan kansansa keskellä. Tulevassa valtakunnassa:
- Kansat kokoontuvat Jerusalemiin kiittämään Jumalaa
- Israel ja kansat ylistävät yhdessä Kuningasta, Herraa Sebaotia
- Sukkot on ilon, kiitollisuuden ja sovinnon juhla
Miksi juuri Lehtimajanjuhla?
Lehtimajanjuhla on profeetallinen esikuva Jumalan lopullisesta asumisesta kansansa keskellä. Se sisältää kolme kerrosta merkitystä:
- Menneisyys – muistutus Jumalan huolenpidosta erämaassa
- Nykyisyys – kutsu elää Jumalan läsnäolossa nyt
- Tulevaisuus – kuva täydellisestä valtakunnasta, jossa Jumala asuu kansansa keskellä
Tuleva valtakunta konkreettisena todellisuutena
Raamatun kuva Messiaan valtakunnasta ei ole vain hengellinen allegoria. Se on todellinen ja konkreettinen:
- Israel saa täyden pelastuksen (Room. 11:26)
- Jumalan Sana lähtee Siionista ja Jerusalemiasta (Jes. 2:3, Miika 4:2)
- Kansat oppivat rauhan ja oikeuden tiet (Jes. 2:4)
- Elämän virta virtaa temppelistä (Hes. 47; Sak. 14:8)
Yeshua tuo taivaan valtakunnan maan päälle – ja Jerusalem on sen sydän.
Mitä tämä merkitsee meille nyt?
Messiaan toisen tulemuksen ja Sakarjan näyn ymmärtäminen kutsuu meitä:
- Elämään valmiina Hänen paluulleen
- Yhdistämään elämämme Jumalan suunnitelmaan Israelin kautta
- Oppimaan juhlimaan Herran juhlia ennakkomakuna tulevasta valtakunnasta
Kun tiedämme, että Hän tulee varmasti hallitsemaan oikeudella ja rauhalla, voimme jo nyt elää Hänen valtakuntansa periaatteiden mukaisesti.
Yeshuan jumalallinen identiteetti
Messiaan ymmärtäminen oikein ei koske vain Hänen tehtäväänsä, vaan myös Hänen olemustaan. Raamattu todistaa, että Yeshua ei ollut vain profeetta tai opettaja – Hän oli ja on Jumalan Poika, jonka olemus ja auktoriteetti ovat yhtä Isän kanssa.
“Minä olen” – suora viittaus Jumalan nimeen
Johanneksen evankeliumissa Yeshua sanoo:
“Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham oli – minä olen.” (Joh. 8:58)
Tämä lausunto ei ole vain runollinen ilmaus, vaan selkeä viittaus 2. Mooseksen kirjan hetkeen, jolloin Jumala ilmoitti nimensä Moosekselle palavassa pensaassa:
“Minä olen se joka olen” (2. Moos. 3:14).
Yeshuan kuulijat ymmärsivät viittauksen heti – siksi monet juutalaisista johtajista yrittivät kivittää Hänet. Hän ei vain opettanut Jumalasta, vaan samaisti itsensä Häneen.
Jumalan Poika – sama olemus, eri persoona
Yeshua käytti itsestään nimityksiä, jotka ilmaisivat Hänen erityistä suhdettaan Isään:
- Hän antoi anteeksi syntejä (Matt. 9:2–6) – asia, joka kuuluu yksin Jumalalle
- Hän käski luonnonvoimia (Mark. 4:39) – osoittaen Herruuden luomakunnan yli
- Hän asetti Tooran oikean merkityksen (Matt. 5:21–48) – ei ihmisten perinteiden varassa, vaan jumalallisella auktoriteetilla
- Hän herätti kuolleita (Joh. 11:43–44) – elämän ja kuoleman Herrana
Tämä ei ollut pelkkää profeetallista voimaa, vaan merkki siitä, että Hänessä oli sama olemus kuin Jumalassa.
Immanuel – Jumala meidän kanssamme
Jesajan profetia sanoo:
“Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja antaa hänelle nimen Immanuel” (Jes. 7:14).
Matteus selittää: “Immanuel” tarkoittaa: Jumala meidän kanssamme (Matt. 1:23).
Yeshuassa Jumala itse tuli asumaan ihmisten keskelle – ei vain sanansa tai Henkensä kautta, vaan fyysisesti ja näkyvästi.
Nimi yli kaikkien nimien
Paavali kirjoittaa:
“Sen tähden Jumala on korottanut hänet korkealle ja antanut hänelle nimen, joka on kaikkia muita nimiä korkeampi, että Yeshuan nimeen kaikkien polvien on notkistuttava…” (Fil. 2:9–10).
Yeshuan nimi ja auktoriteetti ovat koko luomakunnan yläpuolella. Hänen nimensä ei ole vain titteli – se on merkki Hänen jumalallisesta asemastaan ja vallastaan.
Miksi tämä on tärkeää?
Jos näemme Yeshuan vain suurena opettajana tai moraalisena esikuvana, jäämme vaille Hänen täyttä totuuttaan. Hänen jumalallinen identiteettinsä:
- Takaa, että Hänen uhrinsa riittää pelastukseen
- Varmistaa, että Hänen sanansa ovat yhtä päteviä kuin Jumalan oma puhe
- Antaa toivon Hänen paluustaan Kuninkaana, jolla on täysi valta hallita
Yeshuan jumalallinen identiteetti ei ole myöhempien aikojen keksintö, vaan Raamatun oma todistus. Hän on Elävä Jumalan Sana – sama eilen, tänään ja ikuisesti.
Uuden liiton kirjoitusten juutalainen konteksti
Moni lukee Uutta testamenttia länsimaisen ajattelun ja kirkkohistorian kautta, mutta sen kirjoittajat elivät ja kirjoittivat juutalaisessa maailmassa, juutalaisten liittojen ja Tooran pohjalta. Ymmärtääksemme Uutta liittoa oikein, meidän täytyy nähdä se siinä maaperässä, jossa se syntyi.
Apostolien juutalainen maailmankuva
Kaikki Uuden liiton kirjoittajat olivat juutalaisia. Heidän ajattelunsa, kielensä ja Raamatun tulkintansa perustuivat Tanakiin – Tooraan, profeettoihin ja kirjoituksiin.
- Matteus rakentaa evankeliuminsa osoittaakseen, kuinka Yeshua täyttää Mooseksen ja profeettojen sanoman.
- Luukas, vaikka kirjoittaa myös pakanoille, viittaa jatkuvasti Tanakin lupauksiin ja esikuviin.
- Paavali, entinen fariseus ja lainopettaja, selittää Messiaan merkitystä nimenomaan liiton ja Tooran valossa.
He eivät nähneet uskoaan uutena uskontona, vaan jatkumona sille, minkä Jumala oli ilmoittanut Israelille.
Uusi liitto – sama perusta, syvempi yhteys
Jeremia 31:31–34 kertoo Jumalan tekevän uuden liiton Israelille ja Juudalle. Tämä liitto ei syrjäytä entistä, vaan kirjoittaa sen sydämeen Pyhän Hengen kautta.
Yeshua viittaa tähän lupaukseen viimeisellä ateriallaan:
“Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.” (Luuk. 22:20)
Uusi liitto on siis juutalainen lupaus, joka täyttyy juutalaisessa Messiaassa – ja jonka siunaus ulottuu kansoihin Israelin kautta.
Tanak ja Uusi testamentti – yksi kertomus
Uuden testamentin tekstit lainaavat ja viittaavat Tanakiin jatkuvasti. Apostolien julistus perustui siihen, että Messias täytti jo annetut profetiat:
- Jesaja, Sakarja, Miika, Jeremia – Messiaan syntymä, elämä, kärsimys ja hallinto
- Psalmit – rukoukset ja profetiat, jotka saivat täyttymyksen Yeshuassa
- Mooseksen kirjat – liitto, uhrit ja esikuvat, jotka osoittavat Messiaan työhön
Uuden liiton sanoma ei ollut irrallinen ilmestys, vaan Tanakin jatko ja täyttymys.
Miksi juutalainen konteksti on välttämätön?
Kun irrotamme Uuden testamentin juutalaisista juurista, vaarana on vääristää sen sisältöä. Monet käsitteet – kuten liitto, Messias, vanhurskaus, sovitus ja Jumalan valtakunta – ymmärretään täysin oikein vain siinä liittokehityksessä, joka alkaa Aabrahamista ja kulkee Mooseksen, Daavidin ja profeettojen kautta.
Mitä tämä merkitsee meille tänään?
- Juutalaiselle uskovalle: Uusi liitto vahvistaa liiton pysyvyyden ja syventää yhteyttä Jumalaan Messiaan kautta.
- Ei-juutalaiselle uskovalle: Uusi liitto avaa pääsyn Israelin Jumalaan ja liittoon ilman, että hänen täytyy menettää omaa kansallista identiteettiään.
- Kaikille: Uuden testamentin sanoma kirkastuu, kun sen lukee Tanakin valossa ja ymmärtää sen olevan osa yhtä suurta kertomusta.
Uuden liiton kirjoitukset eivät irrota meitä juurista – ne vievät meidät syvemmälle niihin. Kun palaamme alkuperäiseen kontekstiin, näemme Jumalan pelastussuunnitelman ehjänä ja muuttumattomana.
Messiaan tehtävä – Sovituksen tuoja ja liiton uudistaja
Raamatun suuri kertomus alkaa Edenin puutarhasta ja päättyy uuteen taivaaseen ja uuteen maahan. Sen ytimessä on Jumalan ja ihmisen välinen suhde – suhde, jonka synti rikkoi, mutta jonka Jumala päätti palauttaa. Tämä palauttaminen toteutuu Messiaan kautta.
Sovitus Jumalan ja ihmisen välillä
Ihminen ei voinut itse korjata rikkinäistä yhteyttään Jumalaan. Tarvittiin täydellinen, synnitön uhri, joka kantaisi rangaistuksen kaikkien puolesta. Jesaja kuvaa tätä Herran palvelijaa:
“Hänet on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja Hänen haavainsa kautta me olemme paratut.” (Jes. 53:5)
Yeshua täytti tämän tehtävän:
- Hän otti päälleen sen rangaistuksen, jonka me olisimme ansainneet
- Hän vuodatti verensä sovitusuhrina
- Hän voitti kuoleman ylösnousemuksellaan
Liiton uudistaminen
Jeremia profetoi uudesta liitosta, jonka Jumala tekisi Israelin ja Juudan kanssa (Jer. 31:31–34). Yeshua itse osoitti tämän liiton täyttymyksen viimeisellä ateriallaan:
“Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.” (Luuk. 22:20)
Tämä liitto:
- Ei ole ulkoisten säädösten hallitsema, vaan sydämeen kirjoitettu
- Antaa Pyhän Hengen, joka johdattaa totuuteen ja antaa voiman elää Jumalan tahdon mukaan
- Perustuu Jumalan armoon, ei ihmisen ansioihin
Yksi liitto – erilaiset kutsumukset
Messiaan työ yhdistää juutalaiset ja pakanat samaan liittoon, mutta kutsumukset säilyvät:
- Juutalaiselle uskovalle liitto merkitsee syvempää yhteyttä Tooraan ja Israelin kansan kutsumukseen
- Ei-juutalaiselle uskovalle se avaa pääsyn liiton siunauksiin ilman, että hänen täytyy kääntyä juutalaiseksi
Paavali tiivistää tämän:
“Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, ei miestä eikä naista, sillä te kaikki olette yhtä Messiaassa Yeshuassa.” (Gal. 3:28)
Tämä yhtenäisyys ei poista identiteettejä, vaan yhdistää ne Jumalan pelastussuunnitelmassa.
Miksi tämä on tärkeää?
Jos ymmärrämme Messiaan tehtävän vain osittain – esimerkiksi vain moraalisena opetuksena tai vain kansallisena vapautuksena – jäämme vaille koko evankeliumin voimaa. Sovitus ja liiton uudistaminen ovat erottamattomat: toinen avaa tien Jumalan yhteyteen, toinen juurruttaa siihen.
Messias Yeshua on sovituksen tuoja ja liiton uudistaja. Hänessä Jumalan suunnitelma ei ainoastaan korjaa rikkinäistä suhdetta, vaan vie sen täydellisyyteen.
Kansojen kokoontuminen Jerusalemiin
Raamatun profetiat näyttävät selvästi, että tulee päivä, jolloin kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvomaan Israelin Jumalaa. Tämä ei ole vain hengellinen kuva, vaan konkreettinen todellisuus tulevassa Messiaan valtakunnassa.
Profeettojen näky
Jesaja kirjoittaa:
“Viimeisinä päivinä Herran temppelin vuori on oleva vahvistettuna ylimpänä vuorista… Ja kaikki kansat virtaavat sinne.” (Jes. 2:2)
Miika toistaa saman näyn (Miika 4:1–2), lisäten, että kansat tulevat oppimaan Jumalan tiet ja että Siionista lähtee Toora ja Jerusalemista Herran sana. Tämä on maailmanlaajuinen hengellinen keskittäminen Jerusalemiin.
Sakarja 14 ja Lehtimajanjuhla
Sakarja 14:16 kertoo, että kaikki kansat tulevat vuosittain Jerusalemiin viettämään Lehtimajanjuhlaa (Sukkot). Tämä juhla on erityinen, koska:
- Se muistaa Jumalan huolenpitoa Israelin erämaavaelluksen aikana
- Se on ilon ja kiitollisuuden juhla Jumalan läsnäolosta
- Tulevassa valtakunnassa se kokoaa kansat yhteen ylistämään Kuningasta, Herraa Sebaotia
Sukkot toimii ikään kuin “kansojen yhteisenä kiitosjuhlana”, jossa Israel ja kansat yhdessä tunnustavat Jumalan kuninkuuden.
Miksi juuri Jerusalem?
Jerusalem ei ole valittu sattumalta. Se on ollut Jumalan suunnitelmassa pyhä kaupunki, johon Hän on liittänyt nimensä (1. Kun. 11:36). Tulevassa valtakunnassa:
- Jerusalem on hallintokeskus, josta Messias hallitsee
- Temppelistä virtaa elämän vesi, joka tuo parantumisen kansoille (Hes. 47; Sak. 14:8)
- Kansat tulevat sinne etsimään opetusta, oikeutta ja rauhaa
Hengellinen ja yhteiskunnallinen sovinto
Kansojen kokoontuminen Jerusalemiin merkitsee sovinnon aikaa:
- Hengellisesti: kansat tunnustavat Israelin Jumalan ja Hänen Messiaansa
- Yhteiskunnallisesti: sotien tilalle tulee rauha, kansat oppivat oikeuden tiet
- Kulttuurisesti: moninaisuus säilyy, mutta yhteys löytyy Jumalan valtakunnassa
Mikä merkitys tällä on meille nyt?
Vaikka tämä täyttyy täydellisesti Messiaan valtakunnassa, monet kansojen uskovat viettävät jo nyt Lehtimajanjuhlaa profeetallisena ennakkomakuna tulevasta. Se on muistutus siitä, että Jumalan suunnitelma on globaali – mutta sen keskipiste on Jerusalem.
Kun kansat kokoontuvat Jerusalemiin, lupaus Aabrahamille täyttyy kokonaan: “Sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat.” (1. Moos. 22:18) Tämä on Jumalan suunnitelman huipentuma – Israelin ja kansojen yhteinen ylistys yhdelle Kuningas-Messiaalle.
Beroian esimerkki – kirjoitusten tutkiva asenne
Apostolien teoissa kerrotaan ainutlaatuisesta esimerkistä, joka osoittaa, miten Uuden liiton ajan juutalaiset suhtautuivat apostolien julistukseen. Tämä esimerkki löytyy Beroian kaupungista ja on meille edelleen malli terveestä, juurtuneesta uskosta.
Tutkimista ja avoimuutta
Apostolien teot 17:10–11 kertoo:
“Veljet lähettivät heti yöllä Sha’ulin ja Silan Beroiaan. Kun he saapuivat sinne, he menivät juutalaiseen synagogaan. Nämä olivat avarakatseisempia kuin ne Thessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan suurella halulla ja tutkivat kirjoituksia päivittäin nähdäkseen, olivatko nämä asiat niin.”
Beroialaiset eivät hyväksyneet Sha’ulin (Paavalin) sanomaa sokeasti, mutta eivät myöskään torjuneet sitä ennakkoluuloisesti. He kuuntelivat avoimesti ja vertasivat kuulemaansa siihen, mitä kirjoitukset opettivat.
Mitä kirjoituksia he tutkivat?
Tärkeää on huomata, että Beroian juutalaiset eivät tutkineet Uutta testamenttia – sitä ei ollut vielä koottuna. He tutkivat Tanakia:
- Tooraa – Mooseksen kirjat
- Profeettoja – Jesaja, Miika, Sakarja, Jeremia
- Kirjoituksia – Psalmit ja muut pyhät tekstit
He etsivät Tanakista todisteita siitä, täyttikö Yeshua Messiaasta annetut profetiat.
Mahdollisia tutkittuja kohtia
Vaikka teksti ei kerro tarkkoja jakeita, on todennäköistä, että he tarkastelivat mm.:
- Jes. 7:14 ja Miika 5:1 – Messiaan syntymä
- Ps. 22 ja Jes. 53 – Kärsimys ja kuolema syntien sovitukseksi
- Sak. 9:9 ja 12:10 – Kuningas ja lävistetty palvelija
- Dan. 9:24–27 – Messiaan ilmestymisen ja kuoleman ajankohta
Miksi tämä on merkittävää?
Beroialaiset toimivat osana pitkää juutalaista oppimisperinnettä, jossa opetus testataan kirjoitusten valossa. Tämä varmistaa, että usko ei lepää kokemusten, mielipiteiden tai auktoriteettien varassa, vaan Jumalan Sanan pysyvässä todistuksessa.
Malli meille tänään
Beroian esimerkki haastaa meidät:
- Älä usko sokeasti, vaan tutki itse
- Älä torju heti, vaan kuuntele ja vertaa Raamattuun
- Pysy juurissa, sillä Jumalan sana on lopullinen mitta
Messiaaninen usko tänään jatkaa samaa polkua kuin Beroian juutalaiset – Messias tunnistetaan kirjoitusten perusteella, ei inhimillisen perinteen tai paineen kautta.
Ydinsanoma
“Tutki itse, ovatko nämä asiat niin.” (Apt. 17:11)
Tämä ei ole vain historiallinen huomio, vaan kutsu jokaiselle sukupolvelle. Totuus kestää tutkimisen, ja Jumalan Sana pysyy muuttumattomana sukupolvesta toiseen.
Mitä tämä merkitsee meille tänään
Kun olemme nähneet Messiaan profetiat, Hänen juutalaisen kontekstinsa, ensimmäisen ja toisen tulemuksen, Uuden liiton merkityksen, liitossa olevien kutsumuksen, Hänen jumalallisen identiteettinsä ja tulevan valtakunnan näyn, nousee tärkein kysymys: Mitä tämä tarkoittaa minun elämässäni nyt?
1. Jumalan sanan luotettavuus
Messiaan profetiat ja niiden täyttymys todistavat, että Jumalan sana on täysin luotettava. Jos Hän täytti lupauksensa ensimmäisessä tulemuksessa yksityiskohtia myöten, voimme olla varmoja, että Hän täyttää myös lupauksensa toisesta tulemuksesta.
➡ Meitä kutsutaan elämään toivossa ja luottamuksessa, ei pelossa.
2. Yhteys juuriin
Yeshua ei katkaissut meitä juutalaisista juurista – Hän avasi tien syvempään yhteyteen niiden kanssa.
➡ Uskovan elämä vahvistuu, kun ymmärrämme Raamattua sen alkuperäisessä kontekstissa, liittojen ja Tooran pohjalta.
3. Oman kutsumuksen löytäminen
Jumalan suunnitelmassa on monimuotoisuutta:
- Juutalainen uskova säilyttää kansallisen ja hengellisen identiteettinsä ja kantaa liiton merkkejä.
- Ei-juutalainen uskova liittyy liittoon Messiaan kautta ja tukee Israelin kutsumusta säilyttäen oman identiteettinsä.
➡ Kun kumpikin elää omassa kutsumuksessaan, Jumalan suunnitelma toimii tasapainossa.
4. Valmistautuminen Messiaan paluuseen
Messiaan toinen tulemus on varma ja näkyvä. Hän palaa hallitsemaan oikeudella ja rauhalla.
➡ Tämä kutsuu meitä elämään pyhää ja kuuliaisuutta korostavaa elämää jo nyt, jotta olemme valmiina Hänen paluuseensa.
5. Elämä profeetallisen toivon valossa
Lehtimajanjuhlan näky kansojen kokoontumisesta Jerusalemiin muistuttaa, että Jumalan suunnitelma huipentuu iloon, yhteyteen ja Hänen läsnäoloonsa.
➡ Jo nyt voimme elää tämän toivon valossa – ylistäen, kiittäen ja pitäen yllä yhteyttä toisiin uskovaisiin.
6. Kirjoitusten tutkiva asenne
Beroian esimerkki kutsuu meitä olemaan sekä avoimia että juurtuneita.
➡ Älä tyydy kuulemaan toisten opetuksia – tutki itse, rukoile ja vertaile Raamattuun.
Lopuksi
Messiaan totuuden ymmärtäminen ei ole vain teologista tietoa – se on kutsu elämään muuttuneena.
- Juurissa pysyminen pitää meidät kiinni Jumalan suunnitelmassa.
- Messiaan seuraaminen tuo sovituksen ja uuden elämän.
- Tulevaisuuden toivo antaa voiman kestää nykyiset haasteet.
“Hän, joka todistaa tämän, sanoo: Totisesti, minä tulen pian.” Aamen, tule, Herra Yeshua! (Ilm. 22:20)
