Poistuminen Egyptistä ja synnin pois pyyhkiminen
Happamattoman leivän juhla (hepr. Chag HaMatzot) alkaa heti Pesachin jälkeen ja kestää seitsemän päivää. Tänä aikana Jumala käski kansaansa olemaan syömättä mitään hapanta (3. Moos. 23:6–8). Egyptistä lähdettäessä israelilaiset lähtivät niin kiireellä, etteivät ehtineet valmistaa taikinaa hapatettavaksi. Näin syntyi matzot – happamaton leipä.
Happamaton leipä muistuttaa:
- Nopeasta vapautuksesta Egyptin orjuudesta
- Jumalan kiireellisestä kutsusta lähteä vanhasta elämästä uuteen
- Synnin poistamisesta elämästä
Hapate eli hiiva on Raamatussa usein synnin, turmeluksen ja ylpeyden vertauskuva (1. Kor. 5:6–8). Jumala käski tuhota kaiken hapatteen kodeista juhlan ajaksi – tämä kuvaa sitä, kuinka Hän tahtoo puhdistaa sydämemme kaikesta synnistä ja vääryydestä.
”Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää. Ensimmäisenä päivänä poistakaa hapate taloistanne.” (2. Moos. 12:15)
Jumala ei johdata kansaansa vain ulos Egyptistä, vaan myös pois synnin hapatuksesta kohti pyhitettyä elämää.
Messiaan hautaaminen ja synnittömyys
Happamattoman leivän juhla liittyy läheisesti Messiaan hautaamiseen.
Yeshua kuoli Pesachin uhrikaritsana ja Hänet haudattiin juuri Happamattoman leivän juhlan alussa. Hänen ruumiinsa, synnittömän Karitsan, makasi haudassa, vapaaehtoisesti alistuneena kuolemaan.
- Happamaton leipä on puhdas, ilman hapatetta – kuten Messias oli ilman syntiä.
- Yeshua täytti tämän juhlan täydellisesti:
”Hän, joka ei synnistä tiennyt, tehtiin synniksi meidän tähtemme…” (2. Kor. 5:21)
Yeshua ei vain kantanut syntejämme ristille – Hänen hautaamisensa merkitsee vanhan, synnin turmeleman elämän loppua. Hän otti synnin ja sen hapatuksen pois ja vei sen hautaan, jotta uutta elämää voisi syntyä.
Uuden elämän alku uskovassa
Happamattoman leivän juhla opettaa, ettei vapautus orjuudesta (Pesach) jää päämäärättömäksi. Se vie meitä eteenpäin – pyhitykseen, uuteen vaellukseen, puhtauteen ja luopumiseen entisestä.
”Poistakaa vanha hapate… olkaa puhtaat taikinat, niin kuin te olette happamattomia. Sillä meidän pääsiäislampaamme, Messias, on uhrattu.” (1. Kor. 5:7)
Jumala kutsuu meitä elämään ilman hapatetta:
- Puhdistettuna vanhasta synnistä
- Uudistuneena sydämeltä ja mieleltä
- Etsien Jumalan tahtoa ja pyhää vaellusta
Happamattoman leivän juhla on kuin ensiaskeleet uuden elämän tiellä. Uskova ei jää Egyptiin, eikä synnin maailmaan, vaan siirtyy kohti luvattua maata puhdistettuna ja pyhänä.
Pyhityksen prosessi – Vaellus ilman hapatetta
Egyptin orjuudesta vapautumisen tapahtumat eivät ole vain historiallisia kertomuksia, vaan ne heijastavat syvästi Messiaan täyttymystä ja uskovan elämää tänään.
- Kun Israelin kansa lähti kiireellä Egyptistä ilman hapanta leipää, se ennakoi Messiaan hautaamista ilman syntiä. Hänessä ei ollut mitään saastaa – ei synnin hapatetta. Tämä merkitsee uskovalle uutta alkua, jossa elämä alkaa puhtaana, ilman vanhan elämän vaikutusta.
- Israelin oli määrä puhdistaa kaikki hapate kodeistaan. Tämä ennakoi sitä, kuinka Yeshua kantoi pois synnin ja sen vaikutukset koko ihmiskunnan puolesta. Uskovien kutsumus on nyt elää pyhityksessä ja kuuliaisuudessa, erillään synnin vaikutuksesta, kuten hapate kuvaannollisesti edustaa.
- Koko lähtö Egyptistä oli matka kohti luvattua maata. Se heijastaa tietä ylösnousemukseen, jonka Yeshua avasi kuoleman kautta. Tänä päivänä tämä kutsuu jokaista uskovaa matkalle uuteen luomukseen Kristuksessa, kohti täyttymystä Jumalan valtakunnassa.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että Israelin vapautuminen Egyptistä, Messiaan pelastustyö ja uskovan elämä liittyvät saumattomasti toisiinsa: ne muodostavat Jumalan lunastussuunnitelman kolmen aikatasoa – historiallinen, messiaaninen ja henkilökohtainen.
Happamattoman leivän juhla kutsuu pyhitykseen
Jumala ei vapauta meitä vain menneisyydestä, vaan kutsuu uuteen elämään Hänen yhteydessään. Happamattoman leivän juhla muistuttaa meitä jokaista:
- Jätä taaksesi vanha elämä, hapate, synti.
- Etsi pyhitystä, Jumalan tahdon mukaista elämää.
- Luota siihen, että Jumalan voima vie sinut eteenpäin kohti Hänen lupaustensa täyttymystä.
”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.” (1. Piet. 1:16)