5. Mooseksen kirja 1:1–3:22
”Nämä ovat ne sanat, jotka Mooses puhui…” (5. Moos. 1:1)
Parashat Devarim aloittaa uuden vaiheen sekä Israelin kansan historiassa että Tooran kertomuksessa. Se on ensimmäinen lukujakso 5. Mooseksen kirjasta (hepr. Devarim, ”Sanat”), joka tunnetaan myös nimellä Mishneh Torah – Tooran toisto. Kyse ei ole pelkästä toistosta, vaan sydämen valmistamisesta: Jumalan kansa on astumassa Luvattuun maahan, ja Mooses, heidän paimenjohtajansa, valmistelee heitä ymmärtämään Jumalan tahdon syvemmin – ei vain sääntöinä, vaan sydämen liittona.
Toinen mahdollisuus: Uusi sukupolvi, uusi alku
Devarim on puhe uudelle sukupolvelle. Egyptistä lähtenyt kansa on kuollut erämaassa uskottomuuden vuoksi. Nyt heidän lapsensa ovat valmiita menemään Kanaaniin. Mooses puhuu heille ikään kuin isä, joka varoittaa ja rohkaisee: ”Älkää toistako vanhempienne virheitä, vaan muistakaa, mitä Jumala on tehnyt.”
- Moos. 1:30 sanoo:
”Herra, teidän Jumalanne, kulkee teidän edellänne. Hän sotii teidän puolestanne…”
Tämä muistutus Jumalan uskollisuudesta ja aktiivisesta johtajuudesta on perustavanlaatuinen liiton jatkumiselle. Jumalan läsnäolo ei jää erämaahan, vaan Hän kulkee kansan mukana uuteen maahan.
Rakkauden laki, ei vain määräysten kokoelma
Devarim ei ole pelkästään lakikokoelma. Sen ytimessä on rakkaus Jumalaan ja kuuliaisuus Hänen tahdolleen. Tämä käy ilmi erityisesti myöhemmissä jaksoissa Shema-lausuman kautta (5. Moos. 6:4–5), mutta perusajatus nousee esiin jo tässä parashassa. Mooses ei vain opeta sääntöjä, vaan pyrkii siirtämään uskonperinnön – muistojen, opetusten ja Jumalan uskollisuuden historian kautta.
Mooseksen sanojen merkitys on pedagoginen, jopa profeetallinen. Verratessamme Mooseksen puhetta eräänlaiseen liittosaarnaukseen – liiton uudistamiseen, jossa Israel kutsutaan valitsemaan Jumalan tie uudelleen, sydämen tasolla.
Vastuullinen johtajuus ja tuomitseminen oikeuden mukaan
Kiinnitämme huomiota myös Mooseksen puheeseen tuomarien asettamisesta (5. Moos. 1:9–18). Oikeudenmukaisuus ei ole valinnaista Jumalan kansassa – se on liiton vaatimus. Mooses korostaa, että tuomareiden on oltava rehellisiä, eikä heitä saa ohjata pelko eikä henkilökohtainen hyöty.
Tämä opetus on erityisen ajankohtainen messiaanisen näkökulman valossa. Messias Yeshua, joka on Tooran täyttymys, tuo täydellisen oikeuden ja armon tasapainon. Johtajuus Jumalan valtakunnassa tarkoittaa palvelua, nöyryyttä ja kykyä erottaa hyvä pahasta Jumalan Sanan valossa.
Pelko vai luottamus?
Parashan lopussa Mooses muistuttaa, kuinka kansa kieltäytyi menemästä maahan pelon vuoksi (5. Moos. 1:26–32). He näkivät jättiläiset, mutta unohtivat Jumalan suuruuden. Voimme nähdä tämän peilinä uskonelämälle: Kuljemmeko pelon vai luottamuksen kautta? Jumalan kutsu ei muutu, vaikka viivyttelisimme. Mooses sanoo:
”Herra, teidän Jumalanne, joka kulkee teidän edellänne, Hän itse taistelee teidän puolestanne…” (1:30)
Yhteys Messiaaseen
Vaikka Devarim ei suoraan mainitse Messias Yeshuaa, näemme kuitenkin Tooran messiaanisen ulottuvuuden: Mooseksen puhe kuvastaa Jumalan rakkautta ja kutsua parannukseen – samaa sanomaa, jonka Yeshua toi täydellisesti esiin. Hän on ”toinen Mooses”, joka johdattaa kansansa uuteen liittoon, ei vain maalliseen maahan, vaan Jumalan valtakuntaan.
Sydämen valmistaminen uuteen vaiheeseen
Parashat Devarim kutsuu meitä muistamaan Jumalan teot, valitsemaan kuuliaisuuden tien ja elämään liiton arjessa – ei rituaalien tai pelon takia, vaan rakkauden ja kiitollisuuden tähden. Mooseksen sanat eivät ole pelkkää historiaa. Ne ovat kutsu – vielä tänäkin päivänä – valmistaa sydämemme Jumalan lupauksia varten.